Fourth element - Kvalitet med mennesker og miljø i fokus

Fourth element - Kvalitet med mennesker og miljø i fokus

 

Vi er stolte av å forhandle produktene fra Fourth Element, en leverandør som gjør en formidabel innsats for å gjøre produksjonen av høykvalitets produkter så skånsom som mulig, og i tillegg gi økonomisk støtte til viktige organisasjoner som gjør en innsats for havene våre.

Her presenterer vi i korte trekk Fourth Elements historie og mål for samtidig og fremtidig produksjon av tøy og utstyr, og støtte til miljøorganisasjoner.

 

Historie

En samtale etter et dykk i Egypt i 1999, endte med en satsning på å designe klær og utstyr av høy kvalitet med en enkel, dykke-orientert stil, og med mennesket og miljøet i fokus.

Det tekniske utvalget er basert på prinsippene om ytelse, innovasjon og funksjon. Ved å bruke den nyeste stoff-teknologien i unike kombinasjoner og design, revolusjonerer Fourth Element Technical-serien termisk beskyttelse for å holde deg varm lenger.

Fourth Element er klar over de mange og komplekse miljøproblemene de står overfor som virksomhet. Fra komposterbar emballasje til resirkulert badetøy og støtte til ulike miljøorganisasjoner, tror de på å gjøre alt de kan for å bevare havene våre for fremtiden. 

 

Ledere Paul Strike and Jim Standing

 

Visjon

Å være det globale ledende dykke- og havsportsmerket, formet av lidenskap for havet og drevet av innovasjon, i jakten på en bærekraftig fremtid.

 

Oppdrag

Å utvide merkevaren gjennom å skape innovative, høy-ytelsesprodukter for dykkere, fridykkere og havforkjempere, utvide tilstedeværelsen over hele verden, gi eksepsjonell service og ta hensyn til miljøet hvert trinn på veien.

 

Verdier

Mennesker og relasjoner: Fourth Element verdsetter mennesker, relasjoner og samarbeid. De streber etter å være imøtekommende, ekte og støttende.

Prestasjon og bidrag: Fourth Element anerkjenner individuelle bidrag og feirer suksess gjennom Fourth Element-fellesskapet.

Autentisitet: Fourth Element har en stille tillit; de bruker tid på å lage gjennomtenkte produkter av de rette grunnene, flytte grenser og lære av tilbakemeldinger.

 

 

 

HVORDAN BLI 

 

Siden starten har Fourth Element utviklet metoder og produksjon i takt med utviklingen. Likevel må man anerkjenne at det fortsatt er en lang vei å gå.

Anslagsvis 8 millioner tonn plastavfall kommer ut i havet hvert år. På toppen av dette står vi overfor en global trussel fra eskalerende karbonutslipp som resulterer i stigende havnivåer med ødeleggende effekter for både mennesker og dyreliv.

Med handling er det håp.

Å være "OceanPositive" stammer ikke bare fra det vi gjør i havet, men også det vi gjør i hverdagen. Fra plaggene som produseres, til emballasjen de er i og prosjektene Fourth Element støtter underveis, gjør de det de kan for å sikre en mer bærekraftig virksomhet som er best mulig for havet.

I 2021 fornyet Fourth Element ambisjonene sine med nye idéer om hva det neste tiåret skal bringe, dette er noen av de nye tankene og idéene:

 

Becoming Zero Plastic

Målet er å totalt eliminere plastemballasje. Pr nå skal minst 45% av produktene være produsert av minimum 30% resirkulerte materialer som plastflasker og spøkelsesnett

Innen 2030 er målet at 90 % av produktene er laget av minst 30 % resirkulerte materialer.

 

 

Becoming Zero Waste

Å produsere produkter som varer og tåler røff bruk er essensielt for å unngå kast og bruk. Ved produksjon skapes avfall, men dette minimeres ved å kutte mønstre effektivt, bestille hos mindre leverandører og resirkulere avfall som blant annet blir til ansiktsmasker og nakkestøtter. 

I løpet av de neste fem årene vil det skapes flere muligheter for ombruk, reparasjon eller resirkulering av produktene.

 

Becoming Zero Carbon

Hovedkvarteret til Fourth Element kjører på 60 % elektrisitet fra solcellepaneler som står for 54 % av det totale energiforbruket. De bruker lokale leverandører der hvor det er mulig, og transportere varer via sjø i stedet for fly. Flere i teamet jobber eksternt for å unngå unødvendig transport.

Innen 2030 er ambisjonen å bli karbonnøytrale ved å redusere karbonavtrykket for hele driften og transporten og å kompensere for resten ved å støtte vekst og restaurering av blant annet sjøgress, tare og mangrover som sørger for mye lagring av karbon.

  

 Les om Fourth Elements miljøtiltak

 

Becoming Zero Impact

Fourth Element gir økonomisk støtte til flere havbaserte veldedige organisasjoner, blant annet Olive Ridley Project , Ghost Diving, Coral Restoration Foundation, World Animal Protection, Global Ghost Gear Initiative, Reef World Foundation og Bite-Back.

Fourth Element jobber tett med organisasjoner som National Parks Service Submerged Resources-teamet, Ocean Agency og flere andre. De var med på å finansiere en av de tidligste dokumentarfilmene om problemene med plastforurensning; Et plasthav.

Fourth Element fokuserer på å støtte flere prosjekter som direkte beskytter truede arter og hjelper havets økosystemer med å regenerere, og beveger seg nærmere å reversere skaden av menneskelig påvirkning. Vi vil også støtte prosjekter som tar sikte på å skape fremtidens lederskap og havforkjempere gjennom utdanningsprogrammer i Storbritannia og andre land.

  

Les om prosjektene Fourth Element støtter.

 

Hva er et OceanPositive-produkt?

OceanPositive-begrepet krever at produktet følger minst ett av følgende kriterier:

• Laget av minst 30 % resirkulerte materialer (men i de fleste tilfeller er det mye mer, for eksempel badetøyet vårt)

• Kommer fra en sertifisert bærekraftig kilde (som vår Yulex naturgummidrakt)

• Er et verktøy for å redusere plastforurensning (som våre gjenbrukbare Gulper-flasker)

 

Hvorfor er målene til Fourth Element null?

Det er dessverre ikke realistisk å produsere produkter med høy ytelse kun av resirkulerte materialer, og produksjon kommer aldri til å være uten en viss mengde avfall og miljøpåvirkning når det kommer til transport. Fourth Element sier ikke at det ikke vil bli produsert plast eller karbon etter 2030.

Det realistiske målet er en balanse mellom de negative og positive virkningene som er involvert i å produsere produktene, og nå et netto nullresultat i plastbruk, svinn og karbonutslipp. Målene som er satt opp ovenfor er trinnene for å komme dit at produktene du kjøper totalt sett har null innvirkning på miljøet.

Skape noe av verdi: Fourth Element fokuserer på innovasjon og å skape gode opplevelser.

Miljøarv: Fourth Element streber etter å minimere miljøpåvirkningen hvert trinn på veien til en mer bærekraftig fremtid.

 

Tilbake til bloggen