Husker du da pusteventilen din var ny?
Er den like lettpustet i dag som den gang?
Etterhvert som vi bruker dykkerutstyret slites det, og o-ringene, setene og tetningene former seg etter de bevegelige komponentene innvendig i i pusteventilen. Denne vil på sikt påvirke ventilens ytelse. De fleste merker i dag anbefaler service annet hvert år og årlig helsesjekk.
Hva er forskjellen?
SERVICE
Når en pusteventil kommer til service demonteres den, og alt av o-ringer, tetninger og seter fjernes og erstattes, før alle komponenter rengjøres og inspiseres etter fabrikantens anbefalinger. Slangene kontrolleres for skader og datostempling.
Når dette er gjort monteres merkespesifikke servicekit som erstatter o-ringer, tetninger og seter. Etter at putsteventilen er satt sammen igjen justeres førstetrinnets mellomtrykk og andretrinnets åpningstrykk etter fabrikantens anvisninger. Dette er en omfattende prosess og gir serviceteknikeren et omfattende innsyn i ventilens tilstand og forventede levetid. På mange måter kan man sammenligne en ventilservice med service og EU-kontroll på en bil.
HELSESJEKK
En helsesjekk tar ikke lang tid og trenger ikke være omfattende. Her kobles ventilen til testbenk og verdiene på første og andretrinn kontrolleres mot referanseverdier satt av ventilens produsent.
Filteret i førstetrinnets DIN-kobling kontrolleres og byttes ved behov. Ved filterkontroll kan ofte vanninntrengning i ventil oppdages og følgeskader som kan oppstå av dette kan begrenses. Årlig helsesjekk anbefales av omtrent alle anerkjente produsenter av pusteventiler.
Få din gratis hos oss i dag!
Se alle våre serviceprodukter her.
Kontakt dykkeavdelingen på chat, telefon 56 35 80 80 eller post@frivannsliv.no hvis du har spørsmål.